Altorjai Sándor
Altorjai Sándor

2020. október 28. Szerda

Altorjai Sándor

festőművész

Névváltozatok

Adler

Születési adatok

1933. január 26.

Maklár

Halálozási adatok

1979. október 10.

Szigliget


Iskola

A BOTE-n gyógyszerész okl. szerzett (1957), a Magyar Képzőművészeti Főiskolán Barcsay Jenő, Fónyi Géza, Hincz Gyula, növendékeként végzett (1963); közben Moszkvában és Leningrádban (1960), Prágában járt tanulmányúton (1962).

Életút

Szigligetre költözött (1965), ahol házat épített és gazdálkodott. Művészetére döntő hatást gyakorolt Erdély Miklós és Szabó Ákos barátsága, akikkel az 1960-as évek második felében rendszeresen résztvett különböző avantgárd rendezvényeken és happeningeken (3ia testis. Kezdet. Altorjai Gáborral, Szentjóbi Tamással, 1967; Rejtett paraméterek. Erdély Miklós filmbemutatója, 1968; Toborzó. Akcióköltemény. Erdély Miklóssal, Lendvai Györggyel, 1969). Az ún. szürnaturalizmus és a pop-art hatását mutató jelentős alkotása a Süllyedjek felfelé. (Integető kép) a magyar pop art csúcsteljesítménye (1967). Később egyedi csorgatásos technikával készült, irizáló színvilágú, amorf lényeket felvonultató képeket készített (Totyográf- sorozat, 1970-es évek). R. Rauschenberg montázstechnikájának továbbfejlesztett változatát is gyakran alkalmazta (Aleatorikus montázs, 1975). Élete végén – korábbi műveit is felhasználva – hatalmas, drámai erejű kompozíciókat készített (Sugármeghajtású koporsó, 1979; Poliskizoid aleatorikus demontázs, 1979). Önmarcangoló stílusát „gyagyaizmusnak” nevezte (1971-es kiállításán Erdély Miklós olvasta fel a Gyagyaizmus manifesztumát). Szerepelt Erdély Miklós Verzió (1979) c. filmjében.

Emlékezet

Művészeti hagyatékát az Első Magyar Látványtár Alapítvány (Tapolca-Diszel) őrzi.

Kiállítások

F. kiállításai: önálló: Mednyánszky Terem (Bp., 1971)
Fiatal Művészek Klubja (Bp., 1976
a kiállítást betiltották)
Emlékkiállítás. Zichy-kastély (Óbuda, Bp., 1980)
Klubkönyvtár (Szigetvár, 1984)
Csók István Galéria (Bp., 1990)
István király Múzeum (Székesfehérvár, 1990)
csoportos: Tendenciák. 1970–1980 (Óbuda Galéria, Bp., 1980)
Mágikus művek (Bp. Galéria, 1987)
Régi és új avantgárd. 1967– 1975. A huszadik század magyar művészete (Csók Képtár, Székesfehérvár, 1987)
Variációk a pop-artra. Fejezetek a magyar képzőművészetből (Ernst Múzeum, Bp., 1993).

Főbb művei

F. m.: Süllyedjek felfelé (1967, MNG)
Részeg disznó önarcképem (1970)
Gyagya bácsi piros guru képében (1970–1971)
Festmény vakoknak (1975–1976, Első Magyar Látványtár)
Hypokinézis (1979, Első Magyar Látványtár)
Sugármeghajtású koporsó (1979, Janus Pannonius Múzeum, Pécs)
Poliskizoid aleatorikus demontázs (1979).

Irodalom

Irod.: Pilinszky János: Egy festőművész halálára. (Élet és Irodalom, 1979. okt. 20.)
Vasadi Péter: A. S. kiállítása – Óbuda Galéria. (Új Ember, 1980. máj. 18.)
Baranyai András: A. S. hét levele magyarázatokkal. (Mozgó Világ, 1980)
Szemelvények A. S. hagyatékából. (Artpool Letter, 1984)
Szógettó. Válogatás az új magyar avantgarde dokumentumaiból. (Jelenlét, 1989)
Szűcs György: Az utolsó flóderozó. A. S. emlékkiállítása. (Árgus, 1991)
Pataki Gábor: Bon jour Monsieur P., mondja Gyagya bácsi és jól fejbehúzta kritikusát. A. S. kiállítása Székesfehérváron. (Új Művészet, 1991).

Szerző: Kozák Péter

Műfaj: Pályakép

Megjelent: nevpont.hu, 2013