Böszörményi Jenő
Böszörményi Jenő

2024. október 6. Vasárnap

Böszörményi Jenő

gépészmérnök

Névváltozatok

1881-ig Goldhammer

Születési adatok

1872. április 23.

Érkeserű, Bihar vármegye

Halálozási adatok

1957. augusztus 8.

Budapest


Család

Sz: Goldhammer Lipót biztosítási intézeti főügynök. Fia: Böszörményi Miklós (1914–2002) orvos, tüdőgyógyász.

Iskola

A zürichi műszaki egyetemen gépészmérnöki okl. szerzett (1893).

Életút

A bp.-i Danubius Gép- és Hajógyár, majd a Ganz és Társa Gyár mérnöke (1893–1896), a Fegyver- és Gépgyár gépszerkesztő mérnöke (1896–1898), uo. a gyár dízelmotor-konstrukciós irodájának vezetője (1898–1902). A Société Anonyme Westinghouse autógyár Le Havre-i üzemének mérnöke, főmérnöke (1902–1908), a Westinghouse londoni megbízottja (1908–1909), a Westinghouse gyár aradi főmérnöke, műszaki igazgatója (1909–1911). A bp.-i Benz Magyar Automobil és Motorgyár Rt. műszaki igazgatója (1911–1915), az aradi MARTA Auto Rt. műszaki igazgatója (1915–1919). A Magyar Állami Vas- és Gépgyár tanácsadója (1924–1925), a Magyar Általános Gépgyár (MÁG) műszaki igazgatója (1925–1931). Az első magyarországi dízelmotor-konstrukciós iroda megszervezője, az első magyar dízelmotor tervezője (a Magyar Cukoripari Rt.-nek, 1899-ben). 1902-től elsősorban benzinmotorok tervezésével fogl., részt vett a Westinghouse-gyár népszerű francia automobiljainak tervezésében. Később a Westinghouse megbízta a gyár aradi vállalatának vezetésével, ahol gépkocsikon kívül teherautókat és autóbuszokat tervezett. Miután a Westinghouse-gyár Aradon csődbe ment, kezdeményezte, hogy a vállalatot átvegye az osztrák Daimler és a Magyar Ruggyantaárugyár (MARTA Auto Rt. néven, 1915-ben). Az 1920-as években ő indította el a Magyar Általános Gépgyárnál az abban az időben rendkívül népszerű Magomobil és Magosix (ill. Supermagosix) autótípusok sorozatgyártását; ezek voltak az első, sorozatban gyártott magyar autók.

Emlékezet

Rudolf Diesel csak két évvel korábban tervezte meg az első, róla elnevezett dízelmotorját. Elismerése jeléül a Böszörményi által tervezett motort Ungarische Bauart-nak (= magyar típus) nevezte, ma is így hívja azt a technikatörténet. 1901-ben, a Fegyver- és Gépgyárban folyó motorgyártás annyira megelőzte a világ többi országát, hogy az augsburgi Diesel Rt. mintaként ajánlotta azt Angliának.

Szerkesztés

Az Automobil (1907-től) és a Honi Iparc. lapok munkatársa (1908-tól).

Főbb művei

F. m.: Az automobil-mótorok – A luxus-automobilok alváza. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1909)
Tökéletesítések a benzin-elektromos vasúti mótoros kocsik szerkesztésén. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1911)
Budapest közlekedési bajai és a mótoromnibusz. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1912)
A budapesti autóbuszkérdésről. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1913)
A magyar személyautóipar feltámasztása nemzeti érdek. (Honi Ipar, 1937).

Irodalom

Irod.: Balogh Artur: Adalékok a Diesel-motor történetéhez, különös tekintettel a magyar mérnökök szerepére. (MTA Műszaki Tudományok Osztálya Közleményei, 1961)
Balogh Artur: B. J. és a Diesel-motor. (MTA VI. Osztálya Közleményei, 1966)
Balogh Artur: B. J. (Műszaki nagyjaink. 1. köt. Bp., 1967)
Velich István–Fogarasi Gábor: Régi magyar autótípusok. (Bp., 1988).

Szerző: Kozák Péter

Műfaj: Pályakép

Megjelent: nevpont.hu, 2013

×

Földieknek látszók

Női szentek és boldogok

Legújabb könyvemben tizenkét különös sorsú, közismert, mégis ismeretlen 10–13. századi női szent, boldog és boldog emlékezetű nő életútja szerepel. A szentekről és boldogokról azt hihetnénk, hogy önmegtagadó, imádságos, nem egyszer aszketikus életük kiáltó ellentétben állt világi kortársaik tevékeny mindennapjaival. Valójában valamennyiük élete küzdelmes volt, tele gyarlósággal, hibával, szerencsés és szerencsétlen döntések sorozatával, rendkívüli jellemük azonban a magyarság sorsdöntő pillanataiban felülemelkedett minden addigi kétségen és korláton. Talán egyetlen fejedelmi család sem adott annyi szentet, mint a három évszázadon át uralkodó Árpád-ház, talán egyetlen történelmi korszakban sem élt annyi női szent és szent életű női hitvalló, mint az Árpád-kori Magyar Királyság területén. Az uralkodói dinasztia szentjein kívül könyvem megemlékezik a keresztény hitet a külhonban terjesztő magyarországi uralkodónőkről és fejedelemasszonyokról is.

A Kossuth Kiadó gondozásában megjelent, gazdagon illusztrált album kedvezményes áron, 5942 forintért megrendelhető a vevoszolgalat@kossuth.hu emailen.

Kozák Péter
a Névpont szerkesztője