György István
György István

2020. november 30. Hétfő

György István

építőmérnök

Születési adatok

1909. február 3.

Budapest

Halálozási adatok

1974. augusztus 25.

Budapest

Temetési adatok

1974. szeptember 2.

Budapest

Farkasrét


Iskola

A bp.-i József Műegyetemen mérnöki okl. szerzett (1933).

Életút

A Budapesti Helyi Érdekű Vasút (BHÉV), majd a villamos vasút (BSZKRT) osztálymérnöke, építésvezetője és statikusa (1933–1948: megszakítással). Az Állami Mélyépítési Tervező Iroda (ÁMTI) Gyorsvasúttervező Irodájának vezetője (1948–1951), a Földalatti Vasúttervező Vállalat (FÖVATERV), majd az Út-, Vasúttervező Vállalat (UVATERV) Metró Irodájának vezetője (1951–1958). A Vízügyi Tervező Vállalat (VIZITERV) igazgatója (1958–1974). Közlekedési, mélyépítési és vízépítési létesítmények tervezésével, kivitelezésével foglalkozott. Jelentős szerepet játszott a budapesti metró építésének műszaki előkészítésében. Nevéhez fűződik – többek között – a budapesti HÉV Római fürdői állomása, a Moszkva téri (ma: Széll Kálmán tér) felüljáró, valamint a II. vh. utáni újjáépítés keretében a Gubacsi vasúti híd, a Kiskörei vízlépcső, a Borsodi Regionális Vízellátási Rendszer műszaki terveinek kidolgozása. A magyar vízügyi tervezés és építés területén is értékes tevékenységet fejtett ki. Meghatározó szerepet vállalt az ENSZ Mezőgazdasági és Élelmezési Világszervezete (= FAO) megbízásából a fejlődő országok számára készült vízügyi tervek megvalósításában és a fejlődő országokkal való műszaki-tudományos együttműködés elősegítésében is. Alapvető összefoglaló könyvet szerkesztett a vízügyi létesítményekre vonatkozó tervezési, építési, üzemi ismeretekről.

Emlékezet

Budapesten (Szemlőhegy, II. kerület Pusztaszeri út 23/a) élt és tevékenykedett, a Farkasréti Temetőben nyugszik.

Elismertség

A Közlekedéstudományi Egyesület alapító vezetőségi és választmányi tagja (1949-től).

Elismerés

Jáky József-emlékérem, METESZ Nagydíj (1974).

Szerkesztés

A Magyar Közlekedés, Mély- és Vízépítés (1949–1951), a Közlekedéstudományi Szemle és a Mélyépítéstudományi Szemle felelős szerkesztője (1951–1974).

Főbb művei

F. m.: A Minisztertanács határozata a földalatti gyorsvasút építéséről. (Magyar Közlekedés, Mély- és Vízépítés, 1950)
A budapesti földalatti vasút. (Természet és Technika, 1950)
Utazás a föld alatt. A moszkvai metró. – A budapesti földalatti gyorsvasút. Rákos Ferenccel. (Bp., 1951)
Válogatott fejezetek a földalatti vasútépítés – bányászati mélyépítés – köréből. I–II. köt. Többekkel. (Bp., 1952–1953)
A vízügyi tervezés időszerű kérdései. (Hidrológiai Közlöny, 1966)
20 éves az állami tervezés. (Mélyépítéstudományi Szemle, 1969)
Planning Regional Water Works in Hungary. (Hungarian Heavy Industries, 1970)
A vízügyi tervezés szerepe a fejlődő országokban. (Létesítmények építése, üzembe helyezése és üzemeltetése a fejlődő országokban. Szerk. Jakab György, Kovács György és Nedelykov Mihály. Bp., 1971)
A Kiskörei Vízlépcső és öntözőrendszer tervezési munkái. (Hidrológiai Közlöny, 1972)
A műszaki tervezés helye és szerepe a vízgazdálkodásban. (Hidrológiai Közlöny, 1974)
Vízügyi létesítmények kézikönyve. Tervezés, építés, üzem. Szerk. Többekkel. (Bp., 1974).

Irodalom

Irod.: Halálhír. (Népszabadság, 1974. aug. 30.)
Gy. I. (Közlekedéstudományi Szemle, 1974)
Gy. I. (Mélyépítéstudományi Szemle, 1974)
Gy. I. (Vízgazdálkodás, 1974).

Megjegyzések

Gulyás: művei összekeverve György István (1901–1955) mélyépítő-ipari gépészmérnök műveivel!

Szerző: Kozák Péter

Műfaj: Pályakép

Megjelent: nevpont.hu, 2013