Heinrich Béla
jogász
Születési adatok
1926. április 13.
Budapest
Halálozási adatok
2002. március 1.
Budapest
Család
Sz: Heinrich Béla (†1942) a Magyar Általános Hitelbank főkönyvelője, büntetőszázadba való bevonulása előtt öngyilkos lett, Orczy Mária varrónő, majd ápolónő. Egy nővére és egy húga született. F: 1. Skoff Mária, a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium (KPM) főelőadója. Leánya: Tankó Richárdné Heinrich Alice (1946. márc. 16.), a Hőtechnikai Vállalat tervgazdásza. Elvált. 2. H. Szalontai Éva dr., a Kandó Kálmán Műszaki Főiskola orosz nyelvi lektora.Iskola
A bp.-i Szent Imre Gimnáziumban éretts. (1944), telefonműszerész szakmunkásvizsgát tett (1947). A Magyar Közgazdaság-tudományi Egyetemen végzett (1949), az ELTE ÁJTK-n jogtudományi végbizonyítványt (1951), állam- és jogtudományi doktori okl. szerzett (1963).Életút
A Magyar Textilipari Rt. kereskedősegéde (1944–1945), a Feleki Telefonszerelési Vállalat műszerészsegéde (1945–1947). A Dial Telefonkereskedelmi Állami Vállalat (1947–1950), a Posta Alközponti Üzemi Vállalat és a Posta Átviteltechnikai Vállalat telefonműszerésze (1950–1953). A Posta Kísérleti Intézete (PKI) tud. munkatársa (1953–1956), a Beloiannisz Híradástechnikai Gyár (BHG) export részlegének szakértője, mérnök-üzletkötője (1956–1963). A Közlekedési és Postaügyi Minisztérium (KPM) Nemzetközi Főosztályának főelőadója (1963–1968 és 1972–1976); közben a Mahart Gazdasági–Igazgatási Osztályának vezetője (1968–1970), a Hungarocamion Nemzetközi Osztályának osztályvezető-helyettese (1970–1971), a Szerzői Jogvédő Hivatal főosztályvezetője (1976–1986). A drezdai Friedrich List Közlekedési Főiskola vendégkutatója (1966). Közlekedéspolitikával foglalkozott, a nemzetközi közlekedésjog, elsősorban a vasúti, a tengeri és a belvízi közlekedés elismert jogi szakértőjeként tevékenykedett.Főbb művei
F. m.: A táv-választás bevezetésének néhány kérdése. – Hangfrekvenciás távválasztó rendszerek. (Szocialista Posta, 1955)A kapcsolástechnika legkorszerűbb kapcsolóelemei. 1–3. (Szocialista Posta, 1956)
A közlekedés fejlődésének, valamint a vas- és acélgyártás alakulásának összefüggése néhány tőkésországban. (Közlekedési Közlöny, 1964. 29.)
A belvizek folyamjogi rendjének történeti fejlődése. (Közlekedési Közlöny, 1966. 38.)
A nem-nemzeti folyók hajózáson kívüli használatának folyamjogi rendje. 1–2. (Vízgazdálkodás, 1966–1967)
A Duna–Rajna–Majna víziútrendszer nemzetközi közlekedésjogi helyzete. (Közlekedési Közlöny, 1972. 30.)
Az államok főhatalma a tengeri térségek felett. 1–4. (Közlekedési Közlöny, 1973. 5., 15., 23. és 27.)
A légi tér és a világűr nemzetközi jogi megítélése. (Közlekedési Közlöny, 1973. 34.)
A tengeri és légiközlekedés biztonsága elleni bűncselekmények. 1–2. (Közlekedési Közlöny, 1974. 2. és 3.)
A Duna–Rajna–Majna víziútrendszer nemzetközi közlekedésjogi regime-jének a lex lata és de lege ferenda aspektusokból történő elemzése. Benyújtott kand. értek. (Bp., 1975)
Adalékok a Rajna–Majna–Duna transzkontinentális víziút nemzetközi közlekedésjogi státuszához. – A közlekedés – az idegenforgalomért. (Közlekedéstudományi Szemle, 1975)
A Duna–Majna–Rajna víziúthálózat egyes nemzetközi jogi problémái. (Jogtudományi Közlöny, 1975)
Szerző: Kozák Péter
Műfaj: Pályakép
Megjelent: nevpont.hu, 2013
Aktuális havi évfordulók
Alexander Bernát
filozófus, esztéta
Alexits György
matematikus, matematikatanár, kultúrpolitikus
Haar Alfréd
matematikus
Hajdú Gusztáv
állatorvos
Hajnal Gábor
költő, műfordító, szerkesztő
Foglalkozások
politikus (662), orvos (602), író (459), történész (363), jogász (331), irodalomtörténész (285), szerkesztő (273), újságíró (268), műfordító (228), pedagógus (213), költő (189), közgazdász (181), nyelvész (167), gépészmérnök (166), biológus (144), festőművész (121), vegyészmérnök (120), római katolikus pap (117), kémikus (115), mezőgazdasági mérnök (109), matematikus (99), művészettörténész (95), muzeológus (93), levéltáros (91), fizikus (88)