Horgos Gyula
Horgos Gyula

2020. október 25. Vasárnap

Horgos Gyula

politikus, gépészmérnök

Születési adatok

1920. július 22.

Nagyvárad, Bihar vármegye

Halálozási adatok

1994. június 11.

Budapest

Temetési adatok

1994. június 21.

Budapest

Farkasrét


Család

Sz: Horgos Pál cipész, majd vasúti kalauz, Kiss Róza. Leánya: Gerginé Horgos Lívia jogász, ügyvéd.

Iskola

A budapesti József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (JNMGE) gépészmérnöki okl. szerzett (1943), a műszaki tudományok kandidátusa (Moszkva, 1953; honosítva: Budapest, 1953).

Életút

A csepeli Weisz Manfréd Gyár mérnöke (1943–1949), a moszkvai Szerszámgépipari Intézet aspiránsa (1949–1953). A BME Gépészmérnöki Kar Szerszámgép Tanszék egy. docense (1953–1954), a csepeli Rákosi Mátyás Vas- és Fémművek Szerszámgépgyára szerszámrészlegének főmérnöke (1953–1955), a Csepel Tröszt Gépészeti Részlegének főmérnöke (1955. júl. 1.–nov. 30.). Az Országos Tervhivatal (OT) elnökhelyettese (1955. dec. 1.–1957. ápr. 30.), a Csepel Vas- és Fémművek Tröszt műszaki igazgatója (1957. máj. 1.–1960. ápr. 13.). Kohó- és gépipari miniszterhelyettes (1960. ápr. 14.–1962. febr. 9.), a kohó- és gépipari miniszter első helyettese (1962. febr. 10.–1963. márc. 19.), kohó- és gépipari miniszter (1963. márc. 20.–1975. júl. 4.). Az MSZMP KB tagja (1970. nov. 28.–1975. márc. 22.).

A BME Gépészmérnöki Kar Szerszámgépek Tanszék c. egy. docense (1953–1959), a Technológia I. Tanszék c. egy. tanára (1958-tól).

A MTESZ budapesti intézőbizottságának elnöke (1980-1986).

Nevéhez fűződik a Csepel Művek 1945 utáni gyártmányszerkezetének átalakítása. Miniszteri évei alatt valósult meg a magyarországi elektronikagyártás és műszeripar rekonstrukciója. Különösen jelentős szerepet játszott a magyarországi járműipar – a Rába- és az Ikarus-gyárak – megszervezésében.

Emlékezet

Budapesten élt és tevékenykedett, a Farkasréti Temetőben nyugszik.

Elismertség

A Gépipari Tudományos Egyesület (GTE) alelnöke (1961–1974), elnökségi tagja (1974-től).

Elismerés

A Munka Vörös Zászló Érdemrendje (1975), Április 4. Érdemrend (1986).

Főbb művei

F. m.: A harmadik ötéves terv gépipari kérdései. (Gépgyártástechnológia, 1965)
Az új gazdasági mechanizmus előkészítése a gépiparban. (Műanyag és Gumi, 1968 és Gépgyártástechnológia, 1968)
A gépipar időszerű kérdései. (Műanyag és Gumi, 1969 és Gépgyártástechnológia, 1969)
A gépipar időszerű feladatai. (Gépgyártástechnológia, 1970)
A kohó- és gépipar IV. ötéves terve. (Műanyag és Gumi, 1971 és Gépgyártástechnológia, 1971)
A gépipar IV. ötéves tervének főbb fejlesztési irányai. (Gépgyártástechnológia, 1971)
Gépiparunk időszerű kérdései. (Műanyag és Gumi, 1972 és Gépgyártástechnológia, 1972)
100 éves a magyar szerszámgépgyártás. (Gépgyártástechnológia, 1973)
Az együttműködés 25 éve a kohó- és gépiparban. (Magyar Tudomány, 1974)
A gépipar időszerű feladatai. (Műanyag és Gumi, 1974 és Gépgyártástechnológia, 1974)
Gépiparunk helyzete és fejlesztési feladatai az ötödik ötéves tervben. (Szabványosítás, 1974). 

 

F. m.:  ford.: Avrutin, S. V.: A maró megmunkálás alapjai. Ford. Fekete–fehér ábrákkal. (A nehézipar könyvei. 59. Bp., 1951).

Irodalom

Irod.: Halálhír. (Népszabadság, 1994. jún. 15.)
Ki kicsoda az 50 éves Gépipari Tudományos Egyesületben? Szerk. Kiss Lajos. (Bp., 1999)
Bölöny József: Magyarország kormányai. (5. bőv. kiad. Bp., 2004)

Szerző: Kozák Péter

Műfaj: Pályakép

Megjelent: nevpont.hu 2013